
UWAGA! Strona korzysta z plików cookies przy statystykach i logowaniu. Pliki te pomagają w funkcjonowaniu strony. "Ciasteczka", których używamy są bezpieczne i nie mają szkodliwego wpływu na Twój komputer. Odwiedzając nasz serwis zgadzasz się na ich przyjmowanie. Więcej informacji znajdziesz w zakładce Polityka prywatności
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konkurs podzielony jest na dwa etapy, z których sprawozdacie się w odrębnych raportach Każdy etap jest podzielony na działania, w ramach których wykonywane są zadania konkursowe, z których należy przygotowywać i przesyłać raporty. W raportach drugiego etapu przesyłany jest film konkursowy wraz z opisem i zdjęciem tytułowym potrzebnym do jego zamieszczenia na stronie. ETAP 1 - KRĘCIMY SIĘ WOKÓŁ TEMATU
Zanim filmowiec weźmie kamerę do ręki musi wiedzieć, co chce zrobić. Najważniejsza jest koncepcja filmu - zrozumienie zagadnienia, o którym chce się opowiedzieć, znalezienie problemu uzasadniającego podejmowany trud. Trzeba też wiedzieć, jakimi zasobami się dysponuje - dotyczy to przede wszystkim ludzi i sprzętu. Ważne jest dobranie zespołu zapaleńców, którzy mają różne predyspozycje, ale wspólny cel. Potem już tylko zostaje podzielić pracę, żeby każdy z zapałem mógł poświęcić się przydzielonym zadaniom. W pierwszym etapie uczestnicy będą mieli za zadanie stworzyć zespół, a następnie podjąć współpracę opartą na dobrej komunikacji i polegającą na równorzędnym zaangażowaniu w rozwiązywanie problemów wszystkich członków zespołu. Zespół będzie pracował pod opieką nauczyciela, którego sam wybierze. Powinna to być osoba zaangażowana i życzliwa, mogąca zapewnić pomoc ze strony dorosłych, niezbędną przy realizacji zadania. Wybór tematu i sposób jego przedstawienia jest kluczowym etapem w realizacji filmu. Dyskusje nad treścią i formą powinny być przeprowadzone wspólnie, w obecności wszystkich uczestników projektu, aby wypracować wspólną decyzję dotyczącą realizowanego przedsięwzięcia. Zadanie 1. BUDOWA ZESPOŁU I NADANIE NAZWY
Warunkiem powstania dobrego filmu jest zbudowanie zgranego zespołu. Zespół to kilka osób, które mają przed sobą cel i może on zostać osiągnięty jedynie poprzez współdziałanie. Zespół tworzy nową całość, która jest w stanie osiągnąć to, czego nigdy nie osiągnąłby ktoś w pojedynkę. Każdy z członków wnosi do zespołu swoje umiejętności, osobowość i wiedzę. Dlatego w skład zespołu powinny wejść osoby o różnych predyspozycjach i charakterach. Budując zespół, trzeba być otwartym i brać pod uwagę wszystkie zalety danej osoby. Ważne są pasja i zaangażowanie, w grupie powinny znaleźć się osoby, na których można polegać. Tym, co łączy zespół w całość jest cel i poczucie odpowiedzialności za podjęte zadania. Ważne jest, by podczas wspólnej pracy każdy dbał o atmosferę i dobre relacje z pozostałymi osobami. W pracy zespołowej powinny panować zasady demokracji. Liderem zespołu powinna zostać osoba, która jest ogólnie szanowana. Pamiętajcie jednak, że ważne jest nie to, kto będzie rządził, ale jak każdy z członków zespołu wywiązuje się z tego, co do niego należy. Ważna jest też nazwa zespołu - wszyscy członkowie powinni się z nią identyfikować. Na dobry start zacznijcie od przeczytania regulaminu, który określa zasady udziału w konkursie. Znajdziecie tam takie informacje, jak m.in. kto może wziąć udział, termin dostarczenia raportów i filmu, format przesłania materiałów. Następnie poszukajcie w swoim środowisku osób, które byłyby zainteresowane udziałem w konkursie. Członków zespołu należy dobierać pod kątem ich naturalnych umiejętności i pasji. Predyspozycje takie najlepiej uwidaczniają się w szkole - ktoś lepiej rozumie matematykę, inny woli historię. W grupie powinny znaleźć się osoby, które mają różne predyspozycje, tak aby zbudowany zespół miał jak największy potencjał. Musicie mieć świadomość, że powstawanie filmu jest pracą zespołową - liczą się umiejętności wszystkich członków. Jedni mają mnóstwo pomysłów i lubią wymyślać różne rzeczy (czyli lepiej czują się w pracy kreatywnej), inni wolą realizować czyjeś koncepcje, są osoby, które lubią przewodniczyć i zarządzać, inne świetnie potrafią zadbać o szczegóły. W zespole potrzebny będzie zarówno reżyser, jak i scenarzysta, a także osoby, które zajmą się sprawami organizacyjnymi. W pracy zespołowej panuje demokracja - każdy głos jest ważny. Poszukajcie więc osób:
Decyzję na temat doboru składu osobowego pozostawiamy w Waszych rękach. Pamiętajcie, że oczywiście liczą się czyjeś predyspozycje i doświadczenie, jednak zdecydowanie należy dać szansę również tym osobom, które, jak wydaje się na pierwszy rzut oka, mają jedynie zapał i chęć udziału w konkursie lub chcą się dopiero sprawdzić w danej roli. Może się okazać, że taka osoba nawet nie zdawała sobie sprawy ze swoich umiejętności, a udział w konkursie pozwoli je odkryć i rozwinąć. Zespół powinien mieć ciekawą nazwę, którą będą podpisywane filmy. Nie może to być nazwa szkoły - nazwa musi wiązać się z tematem konkursu. Oceniana jest pomysłowość, liczy się także kreatywność, świeżość spojrzenia i trafne ujęcie tematu. Raport pkt 1. Stworzenie zespołu - maks. 30 pkt, wymyślenie loga - maks. 20 pkt
Raport powinien opisywać tworzenie zespołu i składać się z dwóch części: w pierwszej części należy opisać, jak wybierane były osoby do zespołu, oraz zawrzeć krótki opis cech każdej osoby, czyli predyspozycji, które ułatwią realizację zadań. Natomiast w drugiej części należy wgrać zdjęcie i logo zespołu. 1. Zespół powinien się składać z maks. 5 osób. W raporcie należy wymienić z imienia i nazwiska każdą osobę wraz z krótkim komentarzem opisującym jej uzdolnienia. Za każdą osobę otrzymujecie 5 pkt. Na przykład:
2. Zespół powinien mieć unikalną nazwę i logo, którymi będą podpisywane filmy na stronie internetowej. Zadanie 2. ANALIZA PROBLEMU I WYBÓR SPOSOBU PREZENTACJI TEMATU
Waszym celem jest stworzenie krótkiego reportażu o Odnawialnych Źródłach Energii w Waszym regionie. Poszukajcie w swojej okolicy na przykład właścicieli domów jednorodzinnych, którzy mają na dachu kolektory słoneczne lub ogrzewają budynek pompą ciepła. Znajdźcie przedsiębiorstwo, które wytwarza prąd z paneli fotowoltaicznych. Porozmawiajcie z firmą, która zajmuje się montowaniem tego typu instalacji. Pamiętajcie, że macie zrealizować reportaż filmowy, nie radiowy, konieczne jest pokazanie instalacji o której zamierzacie mówić. Dowiedzcie się w urzędzie gminy, czy OZE jest popularne w waszym regionie, albo czy można dostać na nie dofinansowanie. Możliwości ujęcia tego tematu jest mnóstwo. Wybór sposobu prezentacji tematu reportażu jest kluczową sprawą dla całego przedsięwzięcia. Musi go poprzedzić dokładna analiza zagadnienia - nie tylko należy zapoznać się ze znaczeniem pojęć takich jak PROSUMENT, OZE czy MIKROINSTALACJA, ale przede wszystkim trzeba zrozumieć jak działają urządzenia, o których będziecie mówić i dlaczego są tak ważne w kontekście produkcji energii. Dotyczy to każdego członka zespołu. Jeśli nie będziecie przekonani, że temat, który chcecie poruszyć jest ważny, trudno będzie wam przekonać widzów. Dobrze jest, jeśli będziecie czuli, że wasz film to misja, którą wspaniale wypełniacie. Decyzję najlepiej podjąć na spotkaniu, do którego każdy powinien się przygotować - w tym przypadku przeczytać informacje odnośnie źródeł energii odnawialnej, zebrane na podanych przez nas stronach internetowych lub też w innych źródłach. Podczas spotkania dobrze jest, jeśli każdy podzieli się z innymi swoimi przemyśleniami, a także powie parę słów o tym, co szczególnie go zaciekawiło lub poruszyło. Starajcie się rozmawiać swobodnie i uważnie słuchać, co każdy ma do powiedzenia. Ważne jest, by nie wyśmiewać cudzych pomysłów. Istotne jest, by ostatecznie zdecydować się na takie rozwiązanie, które zyskało aprobatę wszystkich członków zespołu. Analiza problemu Skoro już wstępnie ustaliliście skład zespołu, który będzie zajmował się filmowaniem, warto zapoznać się bliżej z tematyką, której film będzie dotyczył. Konkurs ma na celu promocję użytkowania mikroinstalacji OZE. Warto zdawać sobie sprawę, że korzystanie z energii odnawialnej we własnym gospodarstwie chroni środowisko oraz wpływa korzystnie na finanse prosumenta. Tematyka reportażu powinna dotyczyć zagadnień:
Linki do stron opisujących OZE, z którymi warto się zapoznać: - www.postawnaslonce.pl Jeżeli zamierzacie pokazać instalację systemu fotowoltaicznego to dowiedzcie się o szczegóły techniczne poszczególnych części składowych, montażu. Pokażcie w interesujący sposób proces wyboru różnych opcji. Jeżeli zajmiecie się korzyściami ekonomicznymi, to zróbcie np. wywiady z różnymi użytkownikami korzystającymi z mikroinstalacji OZE na różnego rodzaju budynkach (prywatny dom, szkoła, urząd, spółdzielnia mieszkaniowa), którzy sami wskażą zalety takiego rozwiązania. Sprawdźcie gdzie macie najbliższe budynki z instalacją OZE, aby przyjrzeć się z bliska takim systemom. Będziecie mogli dokładnie spojrzeć na proces produkcji energii odnawialnej, dowiedzieć się o szczegóły włączenia systemu do sieci, ale także zaplanować zdjęcia do reportażu. Podczas wstępnego wywiadu z właścicielami instalacji możecie zapytać jaka jest moc systemu, co skłoniło właścicieli do zainstalowania systemu, w jakim procencie energia elektryczna z mikroinstalacji pokrywa zapotrzebowanie budynku, itp. Raport pkt 2. Analiza problemu - maks. 50 pkt
W ocenie raportu będzie punktowane:
Zadanie 3. PRZYGOTOWANIE DO PRODUKCJI FILMOWEJ
Nie wszyscy uczestnicy konkursu są obeznani z techniką filmową. Na podstawie książki T. Laniera i C. Nichols pt. Filmowanie - Podręcznik dla młodych (Wydawnictwo Wojciech Marzec, 2010) organizator przygotował Poradnik młodego filmowca, który wyjaśnia praktyczne aspekty produkcji filmowej. Omówiono m.in. kwestie techniczne, a także sprawy związane z realizacją projektu w grupie, w której powinno się systematycznie omawiać kolejne etapy. Praca filmowca, wbrew powszechnemu przekonaniu, nie polega tylko na kręceniu filmu - ten etap musi być poprzedzony żmudnym i precyzyjnym przygotowaniem różnych materiałów. Przeczytajcie Poradnik i omówcie wspólnie na spotkaniu, które informacje wydają się wam najważniejsze i najbardziej przydatne. Na stronie konkursu w wielu miejscach podkreślamy, że w trakcie produkcji reportażu nie wolno korzystać z materiałów, do których nie posiadacie praw autorskich np. muzyki, animacji itp. W ramach pomocy, w zakładce Ważne linki, zamieściliśmy adresy stron, z których możecie ściągać bezpłatne programy przydatne w produkcji filmowej. Po podjęciu decyzji dotyczącej tematu filmu, zastanówcie się, w jaki sposób można przedstawić wybrany temat w postaci reportażu czyli jak przełożyć przekaz merytoryczny na mowę filmu. Wymyślcie ciekawe obrazy, dialogi, poruszającą pointę, która zostanie w pamięci. Konwencja filmu może być dowolna np. poważna lub humorystyczna. W reportażu możecie wykorzystać też elementy rysunkowe czy animację. Muzyka bardzo podkreśla nastrój, więc warto zadbać o odpowiedni podkład muzyczny (możecie wykorzystać fragmenty utworów muzycznych, ale muszą być one legalne). Raport pkt 3. Przygotowanie do produkcji filmowej - maks. 30 pkt
Raport ten dotyczy zapoznania się z procesem produkcji filmów. Punktowane będzie:
Zadanie 4. USTALENIE PODZIAŁU ZADAŃ
Skoro istnieje już zespół osób chętnych do pracy nad produkcją filmu, należy ustalić harmonogram prac nad projektem, czyli podzielić się pracą. Ważne jest, aby decyzje o podziale zadań podjąć w grupie i wziąć przy tym pod uwagę predyspozycje członków ekipy i chęci podjęcia się poszczególnych działań. Niektóre sprawy będą wymagały akceptacji wszystkich członków zespołu, a inne będą wykonywane samodzielnie lub w grupach wyłonionych do realizacji poszczególnych zadań. Pewne sprawy będą ustalane tylko jednorazowo, np. na wstępie, a inne elementy będą się powtarzały w trakcie całego okresu trwania projektu. Harmonogram zadań Wspólnie opracujcie realny plan zadań do wykonania, uwzględniając terminy Konkursu. Na przykład:
Raport pkt.4 - maks. 20 pkt
W tym zadaniu należy przedstawić plan zadań do wykonania, podając osoby odpowiedzialne i terminy wykonania. Oceniana będzie logika rozłożenia zadań. Zadanie 5. NAPISANIE SCENARIUSZA
Aby Wasz reportaż mógł być sprawnie zrealizowany i przemyślany powinniście stworzyć scenariusz. Najlepiej jest zacząć go pisać jak najszybciej. Scenariusz nie musi być wyjątkowo szczegółowy. Musicie zdawać sobie sprawę, że w czasie kręcenia wiele rzeczy może ulec zmianie dlatego scenariusz w przypadku reportażu musi wskazywać ogólny ciąg scen i kwestii jakie chcecie w filmie poruszyć. Pracę nad scenariuszem powinna podjąć jedna lub dwie osoby. W wypadku pracy nad tekstem najlepiej, aby najpierw cała grupa zebrała się i podała swoje pomysły na realizację filmu, a następnie wybrana osoba z grupy spisała je w odpowiedniej, logicznej kolejności. Scenariusz precyzuje pomysły, uwzględnia wszystkie elementy organizacji planu zdjęciowego i zaangażowanych osób, dzięki czemu każdy zna swoją rolę. Na jego podstawie możliwe jest określenie zasobów potrzebnych do realizacji każdego ujęcia (np. określa kolejność prowadzenia nagrań filmowych, definiuje potrzeby sprzętowe - dodatkowe oświetlenie, druga kamera, rekwizyty). Nie zapominajcie, że wasz przekaz filmowy ma być zrealizowany w formie reportażu - przyjrzyjcie się jak robią to inni, najlepiej zawodowi reżyserzy. Internet jest pełen interesujących przykładów. Bardzo ważne jest, aby forma przekazu była dynamiczna, utrzymująca w napięciu a jednocześnie czytelna i komunikatywna. Tworząc reportaż należy pamiętać cały czas o idei jaka towarzyszy tworzeniu tego materiału, należy tak ująć temat dobierając stosowne pytania i obrazy, aby to przesłanie wywarło wrażenie na widzach. Jeżeli posiadacie w zespole osoby uzdolnione graficznie możecie również stworzyć opracowanie graficzne do ujęć, czyli narysować storyboard. Jest to trochę bardziej pomocne przy realizacji filmu, ze względu na z góry przyjęte założenie jak ma wyglądać ujęcie. Dzięki temu zaoszczędzicie czas i nie będziecie musieli zastanawiać się jak najlepiej ustawić kamerę w czasie kręcenia materiału. Przemyślcie, czy wolicie się skupić na jednym przykładzie i dokładnie go opisać, czy raczej pokrótce zajmiecie się kilkoma instalacjami. Zastanówcie się też, jak będą wyglądały przeprowadzane przez Was wywiady. Czy pytania będą zadawali widoczni w kadrze członkowie zespołu, czy może będą padały z offu. A może zostawicie tylko same wypowiedzi przepytywanych przez Was osób. Raport pkt 5. Napisanie scenariusza - maks. 100 pkt
Należy przedstawić scenariusz przygotowywanego reportażu. Oceniany będzie pomysł, logika ułożenia scen oraz proponowany sposób zrealizowania filmu. ETAP 2 - KRĘCIMY FILMY!
Filmy tworzone w ramach Konkursu podlegają tym samym prawom, co filmy rodem z Hollywood - dużo pracy trzeba wykonać przed uruchomieniem kamery. W pierwszym etapie przygotowania do produkcji zawiązany został zespół realizatorów i przydzielone zostały funkcje organizacyjne poszczególnym uczestnikom. Został także określony temat, a także wstępna koncepcja realizacji reportażu. Drugi etap polega na praktycznej realizacji filmu, podsumowującego wiedzę zdobytą we wcześniejszych działaniach. Aby przedsięwzięcie zakończyło się sukcesem, niezbędne jest przygotowanie planu pracy, czyli wyznaczenie poszczególnych etapów i podzielenie się pracą. Zadania są bardzo złożone - począwszy od praktycznego określenia koncepcji w postaci scenariusza (lub scenorysu, czyli storyboardu), wybranie planów zdjęciowych i rekwizytów, po zmontowanie przygotowanego materiału filmowego w formie odpowiadającej założeniom. Należy opisać myśl przewodnią (ideę), która będzie towarzyszyć realizacji - krótki opis tej myśli przewodniej będzie zamieszczony na stronie internetowej obok materiału filmowego. Należy także przygotować kadr tytułowy do reportażu, który będzie prezentował materiał przygotowany przez zespół. W etapie drugim szczególnie ważne są sprawy organizacyjne, ponieważ naraz będzie pracowała duża grupa osób. ZADANIE 1. REALIZACJA REPORTAŻU
W celu ułatwienia realizacji zadania tym, którzy po raz pierwszy podejmują się kręcenia filmu, przedstawiamy materiały pomocnicze w postaci Poradnika młodego filmowca. Osoby, które mają już pewne doświadczenie w filmowaniu, na pewno też znajdą w nim wiele pomocnych informacji. W Poradniku znajdziecie m.in. rozwiązania sytuacji, z którymi możecie się zetknąć w praktyce. Dodatkowo zamieszczone zostały linki do stron, z których można ściągnąć bezpłatne programy do obróbki graficznej, muzycznej i montażowej, co ułatwi pracę montażową. Aby rozpocząć produkcję filmową należy mieć przemyślane wszelkie działania i rozpisany harmonogram uwzględniający ich kolejność, a także osoby odpowiedzialne za ich realizację. Ważnym elementem jest dobór planów zdjęciowych i pozyskanie osób pomocnych przy realizacji np. współpraca z dyrektorem szkoły, właścicielami obiektów wybranych do planów zdjęciowych, itp. O ostatecznej jakości filmu będzie decydował montaż. Materiału nagranego w czasie prób jest na tyle dużo, że wychodzi on poza przewidziane ramy czasowe reportażu. Należy więc obejrzeć całość nagrań i dokonać wyboru właściwych sekwencji. Praca nad montażem polega na weryfikacji nagrań pod kątem zamierzeń przedstawionych w scenariuszu. Trzeba zdecydować, jaki ma być charakter filmu i co zostanie podkreślone sposobem montażu np. dynamicznym czy w zwolnionym tempie. Elementy ujęć filmowych można montować fragmentami, oceniając, czy efekt jest zgodny z założeniami. Nie trzeba zaczynać od początku - można wybierać sekwencje i łączyć je partiami. Często okazuje się, że nieciekawe ujęcia są po montażu atrakcyjne, bo wydobyty został przekaz. Film jest dobrze postrzegany i zapamiętywany, jeśli wzbogaca go dobrze dobrany podkład muzyczny. Należy go wprowadzać bardzo uważnie, mając na uwadze całościową koncepcję filmu. Nie wolno dopuścić do urywania dźwięku czy nachodzenia na inną scenę. Dodanie elementów graficznych i animowanych również uatrakcyjnia przekaz, szczególnie gdy trzeba wyjaśnić mechanizmy procesów. Nie wolno wam korzystać z programów i materiałów, do których nie posiadacie praw autorskich. Bezpłatne programy do montażu, strony z podkładem do udźwiękowienia lub zawierające elementy do animacji przedstawione są w zakładce Ważne linki. Raport pkt 1. Reportaż - maks 300 pkt, krótki opis reportażu - maks. 25 pkt, kadr tytułowy - 25 pkt
Prosimy o wgranie nakręconego przez Państwa reportażu. Długość filmu nie może przekraczać 3 minut, nie licząc czołówki i tyłówki. Film powinien znaleźć się w raporcie w dwóch formach - jako link do portalu YouTube oraz jako plik wgrany jako załącznik do zadania pierwszego w raporcie. Jego rozmiar nie może przekraczać 60 Mb. Poza filmem, wymagane jest nadesłanie krótkiego opisu myśli przewodniej (idei) reportażu jaka towarzyszyła jego powstawaniu (maks. 600 znaków), który zostanie zamieszczony na stronie Konkursu obok filmu. Reportaż konkursowy będzie prezentowany na stronie w postaci kadru tytułowego, oddzielnie przysłanego w formie zdjęcia w formacie .jpg lub .gif, o wymiarach 160x120 pikseli. Kliknięcie w kadr tytułowy będzie uruchamiało pokaz filmu. Przygotowanie kadru tytułowego jest wymagane. Jak zamieścić tytułowe zdjęcie lub kadr z filmu w formacie .jpg lub .gif?
Format kadru tytułowego:
Każdy film będzie oceniany przez zespół sędziowski po zamknięciu okresu przyjmowania prac. Przy ocenie pod uwagę będą brane między innymi takie elementy, jak:
ZADANIE 2. PROMOCJA REPORTAŻU
Pamiętajcie, że nawet najlepsza produkcja hollywoodzka musi znaleźć swoją publiczność. Upowszechniajcie Wasz film w środowisku lokalnym, umieśćcie go w Internecie, na portalach społecznościowych, prześlijcie go do lokalnych gazet czy organizacji pozarządowych. Raport pkt 2. Promocja reportażu - maks. 100 pkt
Do raportu należy załączyć opis sposobu wypromowania filmu:
ZADANIE 3. DODATKOWE ZAŁACZNIKI
Do raportu należy w postaci zeskanowanych dokumentów dodać następujące załączniki:
Raport pkt 3. Oświadczenie szkoły o autorskich prawach majątkowych
Do raportu należy załączyć:
UWAGA! Jeżeli którykolwiek z dokumentów nie zostanie załączony w raporcie film nadesłany przez zespół nie weźmie udziału w Konkursie.
UWAGI KOŃCOWE
Przez cały czas trwania konkursu pamiętajcie o tym, co chcecie osiągnąć i kto będzie potem oglądał WASZ FILM. Wszystkie zadania zostały opisane krok po kroku, więc od pomysłowości uczestników zależy efekt końcowy. Punktowana będzie przede wszystkim pomysłowość i własna inicjatywa. Należy jednak się trzymać zapisów regulaminu, których przekroczenie grozi dyskwalifikacją - warto zwrócić szczególną uwagę na terminarz i prawa autorskie. Uczestnicząc w Konkursie piszcie ciekawe raporty, zróbcie wspaniałe filmy i bawcie się dobrze - po prostu pozytywnie postawcie na Słońce! | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||